View the embedded image gallery online at:
http://designcarlsandberg.se/om-calle#sigProIdb862e32499

Jag har världens bästa jobb!

MITT JOBB ÄR ATT SE TILL att du lyckas bättre – med vad du nu vill lyckas bättre med. Var jag än befinner mig brukar människor komma fram för att testa sina idéer på mig eller för att de vill inleda kreativa och affärsdrivande samarbeten på olika sätt.

MEN HUR BESKRIVER MAN DETTA ENKLAST? Förr sa man Art Director eller Copywriter eller kommunikatör eller manusförfattare, eller varumärkesstrateg eller konstruktör eller produktdesigner... ja, inget av dem funkar lika bra längre eftersom modern konceptutveckling just kräver att man kan spela på alla instrumenten samtidigt. Titeln konceptutvecklare sammanfattar allt det där ganska bra och så länge alla förstår och är nöjda så är det ju toppen. Själv tycker jag att det är jätteroligt att jobba som Konsultativ Konceptutvecklare.

MIN BAKGRUND INOM MARKNADSFÖRING är genuin och mycket bred. Min utbildning har jag bland annat från Berghs Reklamskola i Stockholm och Royal College of Art Product Design i London. Jag har jobbat på ett flertal reklambyråer, men mest har jag verkat som egenföretagare. Det har gett mig friheten att få utveckla min kreativa mångsidighet utan begränsningar.

 

Humunculus – SFX och humor i Reklam & Underhållning

I MÅNGA ÅR DREV JAG en sorts SFX-filmstudio /reklambyrå under det konstiga namnet Homunculus. Namnet anspelade på människan märkliga egenskap att ständigt levandegöra döda ting omkring oss. Det kan vara konkreta föremål som mobilen "Nallen" eller stormen "Catrina" eller grodan Kermit - en grön tygbit som vi alla älskar. Det kan också vara mer abstrakta begrepp som logotyper, arbetsmodeller eller uttryck. Rondellhund, selfie, brat, ADHD eller att göra en pudel.

SÅ VAD ÄR DETTA? Jo, just det: Koncept! Ständigt spinner vi en oändligt komplicerad väv omkring oss av koncept och delkoncept. Mestadels påhittade saker som ger livet mål och mening. Men vi levandegör bara sådant vi känner för och vill förhålla oss till. Vi måste gilla konceptet, hata det, eller på något sätt vilja vara en del av det på ett känslomässigt plan. Så om du vill bli ett koncept i människor medvetande, lär dig spela på de känslomässiga strängarna.

HOMUNCULUS FUNGERADE SOM en sorts idéspruta åt reklambyråer och filmbolag, och vi kopplades oftast in mycket tidigt i processen. Vårt koncept gick ut på att inspirera företagare och marknadsförare att kommunicera bättre genom att bjussa publiken på något i stället för att kränga på dem deras säljknep. Att generositet, charm och humor funkar så mycket bättre är ju inget konstigt idag, men då var det många som fortfarande agiterade och gapade i sin reklam. Avsändare som kan ta sig själva med en nypa salt vinner publikens sympati och kanske empati, och då gillar publiken också deras produkter. Egentligen inte så överraskande, eller hur?

I VÅRA ATELJÉER SKAPADES därför massor med roliga och charmiga saker som kampanjerna ofta kretsade kring. Det kunde vara mekaniska djur och figurer s.k. animatronics, modeller för tabletop-animationer, masker och uppfinningar och tricks för film- och eventändamål. Mest var det för reklam. Men det var också för långfilm, museer, events och andra publika påhitt. Lekfullheten kanske inte låter så vetenskaplig. Men den svåra konsten med konceptutveckling är oftast att lyckas ta ett välgjort, teoretiskt grundarbete till att bli publikt, och då måste man ofta ta till emotionella underhållningsknep som de logiska verktygen inte räcker till för att beskriva.

DET BLEV MÅNGA UTLANDSJOBB med allt från chimpanser i Paris, mekaniska dovhjortar i Afrikas djungler till demoner i Palma och utomjordingar i London. Det blev också många lärorika besök hos kollegor i Hollywood och andra filmcentra, till exempel hos George Lucas' Skywalker Ranch, Stan Winston Studios, Jim Henson's Creature Shop, Boss Film och många fler. En jättekul tid!

 

HEALTH CARE OCH LÄKEMEDEL

I SJU ÅR BYGGDE JAG UPP ett reklambyråkoncept åt en filur med många namn – senast Balder Communication – med fokus på medicinska produkter. Som ledande kreatör skapade jag byråns samtliga framgångskoncept åt våra nöjda läkemedelskunder. Envishet, flit och nytänkande genererade en enorm produktion och intäkt till företaget.

KUL, MEN SAMTIDIGT sju år av ständig frustration på grund av kroniska karaktärsproblem och återkommande strul som jag inte kunde påverka. Jag var dock endast anställd och enbart ansvarig för den kreativa höjden och själva affärskonceptet. Jag har sedan 2013 ingen koppling alls till personen i fråga.

 

K22 Affärsnätverk

IDAG ANLITAS JAG utifrån K22-gruppen. Härifrån hjälper vi egenföretagare och anställda chefer med deras koncept till att bli mer lönsamma och gångbara på marknaden. Egentligen är jag själv inte så begränsad till specifika branscher. Jag har jobbat med allt från Coca Cola till dataspel och biounderhållning och mobiltelefoner för hundar och katter. Tillsammans med Ulf Bergman på Stolt Kommunikation, Magnus Fermin på Digitalpiloterna och andra på K22 utgör vi en pool med kunskaper och erfarenheter som är till för att användas.

SÅ OM DU VILL BLI mer framgångsrik, mer anlitad, mer synlig, mer förstådd, mer populär, mer förmögen, hör av dig. Vi tar inget betalt förrän du själv vinner något på det.

© 2015 Design Carl Sandberg

• Nytorgsgatan 11b • 116 22 Stockholm 

• info@designcarlsandberg.se • 076 - 871 95 98