View the embedded image gallery online at:
http://designcarlsandberg.se/9-projekt/33-forlax#sigProId0a8771d3cd
 

Myten om den flygande mjölkmaskinen

BEGREPPET "KASSAKO" används ofta lite slarvigt om allt som ger pengar utan ansträngning. Det är dock en missuppfattning. Ordet myntades redan på trettiotalet av ett legendariskt konsultbolag i Boston. Uttrycket beskriver endast en del av en produkts levnadskurva och hur man bör variera marknadsstrategin med hänsyn till produktens faser. Att nya och okända produkter kräver stora reklamkostnader är ju inte så svårt att gissa. Men att en kassako skulle vara självflygande är inte helt sant. En kassako kan tvärtom vara mycket sårbar och självdö över en natt eftersom nyhetsvärdet är lågt och reklamen ofta obefintlig. Människor söker sig nämligen till nyheter och förändring. 

EN UPPDRAGSGIVARE sa en gång: "Vi lider av att vår konkurrents produkt var först på marknaden! Vår produkt är ung och vi måste finna oss i en senare marknadsposition!" "Nåväl", sa jag, "Men även T-Forden var ju först, eller hur?" Även klassiker som Dajm eller Kalles Kaviar eller Absolut Vodka behöver kontinuerlig omvårdnad. Därför inför man nyhetsbärande varianter med jämna mellanrum vilket ger produkten ett nytt varv i levnadskurvan.

MED LÄKEMEDEL ÄR DET DOCK inte lika enkelt. Den verksamma substansen tappar nämligen sitt patentskydd efter några år och därför hamnar produkten i ett priskrig som styrs av apotekens snäva hyllutrymme. Bortkastade pengar alltså. För oss konsumenter innebär det billigare pris för samma innehåll, så kallat generika.

FORLAX ÄR ETT LAXERMEDEL som då mest användes i långvården. Den enda fördelen var att det var väletablerat och dessutom smakade bättre, nämligen apelsin. Men förpackningen och reklamen var passé, ja till och med osmaklig. Konkurrenter kom ikapp och vi satsade på ett nytt livsvarv för FORLAX. Med friskare design, rakare språk och nya varianter till fler målgrupper, exempelvis "Junior", fick upp intresset på nytt.

© 2015 Design Carl Sandberg

• Nytorgsgatan 11b • 116 22 Stockholm 

• info@designcarlsandberg.se • 076 - 871 95 98