Vad är egentligen ett kvalitetsmärke?

EN SÄNGFABRIKANT, tidigare från ett känt sängföretag i Sverige, hade en idé om att tillsammans med GANT Home utveckla ett gemensamt sängkoncept. Fabrik fanns och det som behövdes var en etablerad säljkanal. Vi anlitades för att skapa ett införsäljningsmaterial åt honom inför mötet med klädföretaget.

VI DISKUTERADE fram och tillbaka hur konceptet borde utformas. Han själv menade att det skulle räcka med att sätta GANT-loggan på hans neutrala sängbottnar. Det skulle borga för en kvalitetssäng, menade han. Själv var jag tveksam. GANT är, som jag ser det, inte ett kvalitetsmärke, utan ett lifestyle-märke. Skillnaden är att lifestyle är en verklighetsflykt – en saga – som vi är beredda att betala mer för och utan att den tekniska kvaliteten behöver vara bättre än något annat. Märken som GANT och POLO och Diesel och Laura Ashley osv säljer berättelser, filmrekvisita. För några tusenlappar är man plötsligt en ridande polospelare i Glen Ellyn. Eller engelsk yacht-ägare i Caribien. Eller en badmintonspelande brat på Harvard University.

VI MENADE ATT om GANT HOME skulle sälja sängbottnar så måste det rimligen också vara GANT-design på sängarna. Därför satte jag mig och formgav en mängd koncept på både sängbottnar och gavlar och möbler och tillbehör som synkade med GANTs drömvärld. En dag kom han tillbaka och meddelade att mötet hade gått jättebra. Men det var också sista gången. Vart han sedan försvann vet vi inte, men några GANT-sängar har vi aldrig sett. Kanske klarade inte konceptet problemet med butiksyta. GANTs handdukar och badrockar kräver ju trots allt inte så stora lokaler. Synd ändå på en kul affärsidé.

© 2015 Design Carl Sandberg

• Nytorgsgatan 11b • 116 22 Stockholm 

• info@designcarlsandberg.se • 076 - 871 95 98