Välbesökta museer tänker konceptuellt

NU ÄR VÄL INTE ALLA LIKA BARNSLIGT förtjusta som jag, men att gå på museum är fortfarande lika kul tycker jag. Särskilt när det märks att de som skapade utställningen också gjorde det med samma barnsliga passion.

TEKNISKA MUSEET borde ha en riktigt bra rymdavdelning tycker jag. Och då menar jag inte någon gammal TV-satellitmodell i foliepapper eller en trött väderballong från Esrange. Jag menar en RIKTIG rymdutställning med originalobjekt eller åtminstone välgjorda repliker på Mercury-kapseln och månlandaren och Ham – rymdchimpansen – och allt annat häftigt i rymdhistorien. Jag har blivit anlitad för ganska många museeutställningar, särskilt som idéspruta och konceptutvecklare, och jag försöker att alltid tänka generöst. Publiken ska inte bara känna att det är bra, utan EXTRA bra. 

SPUTNIK hette den första satelliten. Den var Sovjetisk och den skrämde slag på USA år 1957. Formen var en stålkula på knappt 60 cm i diameter och med långa antenner som vecklade ut sig när den lämnade bärraketen. Klotet lät jag en verkstad på Ekerö trycksvarva i aluminium i två halvor. Alla detaljerna gjordes i prototypskum som sedan sandgjöts i ett gjuteri. Aluminium kan man nämligen polera till kromglans.

OM SPUTNIKEN FINNS KVAR vet jag ej. Kanske ligger den i någon dammig låda på Tekniska Museets vind. Eller så kanske den är såld till någon trendig reklambyrå, vem vet. Men den gjorde succé i alla fall och utställningen om Kommunikationens Historia drog fulla hus.

ETT LYCKAT KONCEPT lovar aldrig mer än det levererar. Tvärtom bör man alltid tänka på mervärdet – bonusen – det lilla extra. Disney World är superskickliga på det här. Om du tror att Disney World är dyrt och snålt – testa själv så får du se. Du går därifrån med ett stort leende på läpparna. Snacka om duktiga konceptutvecklare!

 

© 2015 Design Carl Sandberg

• Nytorgsgatan 11b • 116 22 Stockholm 

• info@designcarlsandberg.se • 076 - 871 95 98