Vill du öka försäljningen av din produkt – sälj kringprodukter!

DET HÄR KONCEPTET var aldrig beställt, men Åbro lät mig ändå utveckla idén – även om den aldrig skulle köpas av kontraktsskäl. Min idé gick ut på att skapa ett snackskoncept som tydligt hörde ihop med deras storsäljare Bryggmästarens. Påsarna skulle kännas aptitliga och lättköpta, och aldrig dyrare är 10 kr. De skulle exponeras som en överdekorerad julgran på disken just där ölen köptes så att pubgästen på reflex skarvade med två eller tre påsar till pilsnern. Dessutom skulle innehållet lova lite mer än bara vanliga "chips" eller "nötter". Snackset skulle vara av utvalda sorter och i lite nya recept så att man gärna ville testa. Viktigt att det kändes lite extra fint så att även ölet kändes extra fint.

I PÅSARNA SKULLE OCKSÅ FINNAS ett litet frågesportkort med (så gott som) unika frågor i varje påse. På pub finns det nämligen alltid behov av sociala lekmoment och den här fina chansen utnyttjas alldeles för lite tycker jag. Och dessutom: Salt i munnen ger ju garanterat merförsäljning av öl, så snackset i sig behöver inte ge vinst, tvärt om. Ju billigare och mer lättköpt, desto bättre.

MEN DET BLEV BARA EN IDÈ och pubdisplayen på bilden är bara ett fotomontage. Men idén var inte så dum. Att öka försäljningen med kringkoncept är mestadels effektivt och starkt varumärkesbyggande. Så tipset till dig som kämpar med de traditionella säljverktygen, prova att runda problemet istället. Kringkoncept är dessutom roliga att skapa.

• Not: Bilden intill är ett fotomontage. Konceptet har aldrig testats i verkligheten på någon av Åbros pubar.

© 2015 Design Carl Sandberg

• Nytorgsgatan 11b • 116 22 Stockholm 

• info@designcarlsandberg.se • 076 - 871 95 98