DET HÄR UPPDRAGET är sedan 2002, men det var en så kul idé att jag berättar gärna om den. Patrik Bruckner på Romson & Co ville förverkliga en annonsidé med ett BB i genomskärning. Idag hade det varit ett ganska enkelt retuschjobb, men då var tekniken inte så slipad. Dessutom var både tid och budget begränsad. Bilden skulle bli stor nog för ett helt uppslag i dagspress och den skulle innehålla massor med små roliga skeenden som hängde ihop i en bildberättelse. Ungefär som en Richard Scarry-illustration.

VI GRUBBLADE PÅ om vi skulle bygga huset i modell, eller kanske i 3D eller bara photoshoppa på fri hand. Det slutade i en blandning av alla tekniker. Efter att fotografen Anders Thessing hade plåtat huset åt oss på Skeppsholmen ritade vi upp byggnaden i 3D och bestämde därifrån vilka väggar som skulle öppnas. Vissa detaljer behövde byggas i skalenlig modell, till exempel hissen där de tre vise männen står. Som aktörer fick vi själva klä ut oss och hela gänget på reklambyrån ställde också upp. Patrik själv är för övrigt sotaren på taket. 

DET SVÅRASTE VAR egentligen att få till människorna och interiören i rätt brännvidd och perspektiv. Anders Thessings studio var stor men inte enorm, så Anders fick stå på höga stegar och skjuta så mycket vi alla hann med och orkade. Vi hade inte tid att planera positionerna så noggrant så alla poser togs både i golvnivå och i fågelperspektiv – ifall det skulle behövas. Även möbler och inredning plåtades från alla håll.

RESULTATET BLEV JÄTTEKUL men inte 100% färdigslipat. Men vi visste att offsettryck i trehundra linjers raster på luddigt papper var till vår fördel och vi lade ändå ned så mycket ambition vi kunde. I bilden fanns NKs priserbjudanden utplacerade som också hängde ihop med historien.

VARFÖR JAG GÄRNA BERÄTTAR om projektet är för att det är ett så bra exempel på när resultat oftast blir bättre om medarbetarna har kul – i motsats till det stränga och perfekta. I det fulländade har processen stannat av och portarna stängts. Men i det som ännu inte är helt perfekt lockas publiken in i processen och vill vara med och rätta till.  Ett färdiglagt pussel är ju inte så intressant, men om man plockar ur fyra bitar och lägger bredvid så har du snart fångat in någon som inte kan låta bli. Inget är väl så charmerande som just skönhetsfel, inte sant?

 

 

© 2015 Design Carl Sandberg

• Nytorgsgatan 11b • 116 22 Stockholm 

• info@designcarlsandberg.se • 076 - 871 95 98