Ett experiment vars idéer aldrig var avsedda att realiseras

BRYGGMÄSTARENS är en av Åbros mest populära storsäljare i ölsortimentet, ja kanske den största. Ölet säljer så bra att man funderade på att släppa säsongsvarianter på varumärket varav några i en mycket kort och begränsad utgåva, så kallade Special Editions.

INITIATIVET TILL SKISSERNA var mitt, och man lät mig leka med varumärket som ett experiment. Nu ska nämnas att designuppdraget för Bryggmästaren redan var utlagt på ett duktigt designbolag i centrala Stockholm. Därför var det från början uttalat att det varken fanns budget eller möjlighet att realisera mina idéer. Men jag gjorde det ändå för att det var roligt.

HÄR NÅGRA AV konceptförslagen. Ibland får jag höra att reklam betyder att man ska upprepa samma budskap många gånger. Jovisst, men det gäller också att upprepa det på många olika sätt. Annars blir det tråkigt och då tappar man snart publiken. Det är därför Dajm får en lakritsvariant, och Ahlgrens Bilar en reservdelsutgåva och Kalles Kaviar... Kanske kommer vi få se semlor i chokladutgåva och lussebullar med eukalyptussmak? 

SÅNT HÄR TYCKER jag är kul. Särskilt när det gäller att bygga snygga modeller och säljande presentationsskisser. Och mervärden och bonusar. Kolla Bryggmästarens Snackskoncept!

© 2015 Design Carl Sandberg

• Nytorgsgatan 11b • 116 22 Stockholm 

• info@designcarlsandberg.se • 076 - 871 95 98